تیمورلو

تیمورلو یکی از شهرهای آذربایجان شرقی می باشد.

تیمورلو

تیمورلو یکی از شهرهای آذربایجان شرقی می باشد.

گزارش امروز بازار بورس و فرابورس یکشنبه 7 دی 1393


 

 

به نقل از بورس نیوز ، با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.10.07 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 67 واحد افت به رقم 51375 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 97 واحد کاهش عدد 136376 واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با 79 واحد افت به رقم 69625 واحد رسید.

همچنین در این روز "خودرو" با 13 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کگل" با 129 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.50 واحد افزایش به رقم 802 واحد رسید.

در این شرایط امروز "وگردش" با 0.66 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "پترول" با 0.93 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 908 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1277 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری نیز روندی نزولی در پیش گرفت و در پایان معاملات با افتی بیش از 79 واحدی به کار خود خاتمه داد. امروز اگرچه روند شاخص بورس منفی بود اما وضعیت کلی بورس نسبت به روز گذشته بهتر بود و برخی گروه ها نیز توانستند روندی صعودی را در پیش گیرند.

امروز در گروه خودرویی شاهد جوی مثبت و روندی صعودی در تمامی نمادهای فعال بودیم ظاهراً گزارش میزان تولید و فروش ایران خودرو که دیروز منتشر شد توانسته مجدداً نظر اهالی تالار را به این گروه جلب کند. به نظر می رسد "خودرو" بتواند در گزارش 9 ماهه خود تعدیل سودی را روانه کدال کند. اهالی تالار معتقدند اگرچه ایران خودرو گزارش قابل قبولی را احتمالاً ارایه خواهد کرد اما به علت توقف احتمالی نماد پس از اعلام تعدیل سود شاید دیگر سهام این گروه در نبود این شرکت از جو مثبت به وجود آمده بیشتر منتفع شوند لذا به نظر می رسد طی روزهای آتی اقبال به سمت سهام شرکت هایی همچون زامیاد، "خپارس" و گروه بهمن بیشتر از ایران خودرو باشد.

همچنین قطعه سازان این گروه نیز امروز روند قابل قبولی را پشت سرگذاشتند به هر حال از آنجاییکه حرکت این دو گروه به یکدیگر وابسته است احتمالاً تا زمانیکه روند صعودی بر سهام خودرویی ها حاکم است، قطعه سازها نیز به رشد قیمت خود ادامه خواهند داد هرچند که برخی از اهالی تالار معتقدند که در دوران رونق، رشد قطعه سازها بیشتر از خودرویی ها خواهد بود.

از سویی دیگر امروز گروه ساختمانی بورس روز سبزی را پشت سرگذاشت و "ثنوسا" شگفتی ساز روز جاری این گروه بود. امروز "ثنوسا" از صف فروش تا رقم های نزدیک به قیمت حداکثری امروز خود پیش رفت. نکته جالب در این اتفاق حضور 96 درصدی خریداران حقیقی در این نماد بود، دیگر شرکت های این گروه نیز امروز روندی صعودی همراه با صف خرید را پشت سرگذاشتند، در مجموع حجم معاملات ساختمانی ها خوب بود اما شاید اشکال مهم وارده به این گروه افت قیمت های قابل توجه در روزهای منفی و نزولی است البته به همان نسبت هم در روزهای مثبت بازار جامه سبز بر تن می کنند.

در گروه پتروشیمی نیز روند متعادل و بعضاً نزولی قابل مشاهده بود، امروز بازهم نماد "فارس" کار دست شاخص کل داد. همچنان اهالی تالار بر این باورند که در صورت رسیدن به یک ثبات اقتصادی در کشور این گروه می تواند پتانسیل های نهفته خود را آغاز کند.

خصوصاً که پی بر ای های اغلب شرکت های این گروه به رقم های قابل توجهی رسیده است.

اما گروه فلزات اساسی این روزها روندی را در پیش گرفته که نه امیدی به آینده آنها هست و نه اتفاق مثبت کوتاه مدتی را می توان برای آنها متصور بود. فعلاً حجم پایین معاملات، افت قیمت های جهانی و از همه مهمتر سکوت مدیران شرکت های بزرگ این گروه در خصوص روند به وجود آمده سبب دوری اهالی تالار از نمادهای این گروه شده است. ملی مس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و کالسیمین از جمله شرکت هایی هستند که اگرچه روزی چشم شاخص بورس به روند آنها خیره بود اما امروز آنچنان گوشه نشین شده اند که کمتر سهامداری حتی رقبت دیدن نماد آنها را دارد چه رسد به خریدشان.

در پایان به نظر می رسد با توجه به حجم معاملات بورس و فرابورس طی روز جاری تنها عده ای خاص آن هم با نگاهی چارتیستی فعال بودند و هنوز حجم معاملات و ارزش معاملات هیچ نشانه ای از بازگشت یک روند منطقی و معقول که بتوان بر روی ثبات آن حساب باز کرد ندارد.

اما نکته قابل توجه معاملات روزهای اخیر فعال تر شدن حقیقی های بازار است ولی معلوم نیست این حضور به علت شکستن میانگین قیمت سهام است یا امید به آینده نزدیک بازار سرمایه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد