تیمورلو

تیمورلو یکی از شهرهای آذربایجان شرقی می باشد.

تیمورلو

تیمورلو یکی از شهرهای آذربایجان شرقی می باشد.

آخرین اخبار توافق هسته ای


 

اخبار مربوط به روز پنج شنبه 13 فروردین 1394


به نقل از فارس


خبرگزاری فارس: راکتور اراک آب سنگین می‌ماند/ تبدیل فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته/همه تحریم‌ها بعد از حصول توافق جامع فورا لغو می‌شوند


خبرگزاری فارس: ظریف: فعالیت نطنز ادامه می‌یابد/ راکتور اراک آب سنگین باقی می‌ماند/ کلیه تحریم‌ها علیه ایران پایان خواهد یافت/ در صورت عدم اقدام، ایران اقدام متقابل انجام می‌دهد + راه‌حل‌های تفاهم‌شده بین ایران و ۱+۵ به روایت ایران و آمریکا


از لوزان، ایران و شش کشور طی 9 روز رایزنی‌های هسته‌ای به مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتند.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، انگلیس و آلمان در چارچوب عناصر مندرج در برنامه اقدام مشترک مورخ 24 نوامبر 2013 و متعاقب فرایند طولانی مذاکراتی پیچیده و طولانی در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی، به مجموعه ای از راه حل‌های لازم جهت نیل به برنامه جامع اقدام مشترک در شهر لوزان سویس دست یافتند. مجموعه متضمن این راه حل‌ها جنبه حقوقی نداشته و صرفا راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت. بر این اساس تدوین برنامه جامع اقدام مشترک با مبنا قرادادن این راه حل‌ها در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

تداوم برنامه هسته‌ای از جمله غنی‌سازی

در چارچوب راه‌حل‌های موجود، هیچ یک از تاسیسات و فعالیت های مرتبط هسته ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود و فعالیت‌های هسته ای ایران در تمامی تاسیسات هسته ای از جمله نظنز، فردو، اصفهان و اراک ادامه خواهد یافت.

این راه‌حل‌های جامع، ادامه برنامه غنی‌سازی در داخل کشور را تضمین می‌کند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود مطابق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک تولید صنعتی سوخت هسته‌ای خود را برای تامین سوخت نیروگاه های هسته‌ای ادامه دهد.

 بر اساس راه‌حل به دست آمده، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی سازی ایران 10 ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از  5000 ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی شده در سطح 3.67 درصد ادامه خواهند داد. ماشین‌های اضافه بر این تعداد و زیرساخت‌های مرتبط با آنها جهت جایگزینی با ماشین‌هایی که در طول این زمان آسیب می بینند جمع آوری و تحت نظارت آژانس نگهداری خواهد شد. همچنین ایران قادر خواهد بود ذخایر موجود مواد غنی شده خود را برای تولید مجتمع سوخت هسته‌ای و یا صادرات آنها به بازارهای بین المللی در قبال خرید اورانیوم اختصاص دهد.

براساس راه حل‌های به دست آمده ایران برنامه تحقیق و توسعه خود را بر روی ماشین های پیشرفته ادامه خواهد داد و مراحل آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای 6-IR-4، IR-5 ،IR- و IR-8 را در طول دوره  زمانی 10 ساله برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

تاسیسات فردو

بر اساس راه حل های بدست آمده تاسیسات هسته ای  فردو به مرکز تحقیقات هسته ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد. بیش از 1000 ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد که از این میان دو آبشار سانتریفیوژ در چرخش خواهند بود. همچنین نیمی از تاسیسات فردو با همکاری برخی از کشورهای(1+5) به انجام تحقیقات پیشرفته هسته‌ای و تولید ایزوتوپ‌های پایدار که مصارف مهمی در صنعت، کشاورزی و پزشکی دارد، اختصاص پیدا می‌کند.

راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک

مطابق راه‌حل‌های موجود؛ راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقاء یافته و روزآمد خواهد شد. در باز طراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. بازطراحی راکتور اراک در چارچوب یک  برنامه زمان بندی مشخص و در قالب یک پروژه بین‌المللی مشترک تحت مدیریت ایران آغاز و پس از آن بلافاصله ساخت آن شروع و در چارچوب یک برنامه زمان بندی تکمیل خواهد شد. تولید سوخت رآکتور اراک و اعطای گواهی بین المللی سوخت راکتور از جمله موارد این همکاریهای بین المللی خواهد بود. از طرف دیگر، کارخانه تولید آب سنگین نیز مانند قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

پروتکل الحاقی

ایران در جهت شفافیت و اعتماد سازی به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت موقت اجرا نموده و در ادامه فرآیند تصویب این پروتکل طبق یک جدول زمانی در چارچوب اختیارات رئیس‌ جمهور و مجلس شورای اسلامی به تصویب خواهد رسید.

لغو تحریم‌ها

براساس راه حل‌های بدست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ، تمامی قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودور سازی فورا لغو خواهند شد. همچنین تحریم‌ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فورا برداشته خواهند شد. همچنین کشورهای عضو گروه (1+5) متعهد هستند از وضع تحریم‌های جدید در موضوع هسته‌ای خودداری نمایند.

همکاری‌های بین المللی :

همکاری های بین المللی هسته ای با جمهوری اسلامی ایران از جمله با اعضای 1+5 در حوزه ساخت نیروگاه های هسته ای، راکتور تحقیقاتی، گداخت هسته ای، ایزوتوپ های پایدار، ایمنی هسته ای، پزشکی و کشاورزی هسته ای و ... امکان پذیر و ارتقاء پیدا خواهند کرد. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، دسترسی ایران به بازار جهانی، عرصه های تجاری، مالی، دانش فنی و انرژی نیز فراهم خواهد شد.

زمان بندی اجرا برنامه جامع اقدام مشترک

با پایان یافتن این مرحله از مذاکرات، تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک تا بازه زمانی 10 تیر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. با نهایی شدن متن، برنامه جامع اقدام مشترک در قالب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت. جهت لازم الاجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک برای  تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این قطعنامه همچون قطعنامه هایی که علیه ایران تصویب شده بودند تحت ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب خواهد شد تا بتواند قطعنامه های قبلی را لغو کند.

طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، به یک دوره زمانی آماده سازی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نیاز خواهند داشت. پس از طی مرحله آماده سازی و همزمان با شروع به اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران در یک روز تعیین شده لغو تمامی تحریم ها به طور خودکار  به اجراء در خواهد آمد.

در چارچوب راه‌حل‌های به دست آمده ؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض  تعهدات از سوی هر یک از طرف ها سازو کار لازم پیش بینی شده است.

دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای از چهارشنبه شب پنجم فروردین در لوزان سوئیس برگزار شد.


فارس


خبرگزاری فارس: بیانیه واشنگتن: تحریم‌های آمریکا و اروپا پس از تائید آژانس تعلیق می‌شود/ در صورت نقض توافق، تحریم‌ها فورا بازمی‌گردد/ تحریم‌های حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و تروریسم پابرجاست


کاخ سفید در پایان مذاکرات لوزان، بیانیه‌ای حاوی «مولفه‌های برنامه اقدام مشترک جامع»، منتشر کرد. پیشتر هم بیانیه‌ای از سوی ایران منتشر شده بود.

بندهای این بیانیه در ادامه آمده است: 

غنی‌سازی

- تعداد سانتریفیوژهای ایران از 19000 کنونی به 6104 دستگاه میرسد، که در 10 سال آینده تنها 5060 عدد از آن‌ها اورانیوم غنی‌سازی خواهد کرد. تمامی سانتریفیوژها از نوع IR-1 خواهد بود.

- ایران موافقت کرده دستکم به مدت 15 سال، بالای 3.67درصد غنی‌سازی نکند. 

- ایران موافقت کرده است که به مدت دستکم 15 سال، ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را از مقدار 10000 کلیوگرم کنونی، به 300 کیلوگرم کاهش دهد. 

- تمامی سانتریفیوژهای اضافی ایران تحت نظارت آژانس ذخیره شده و تنها برای جایگزینی سانتریفیوژهای فعال مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

- ایران موافقت کرده است که تا 15 سال هیچ تأسیسات غنی‌سازی تازه‌ای نسازد.

- زمابندی گریز ایران (زمانی که طول می‌کشد ایران مواد غنی‌شده کافی برای یک سلاح داشته باشد) در حال حاضر بین 2 تا 3 ماه ارزیابی می‌شود. این زمانبندی ذیل این چارچوب، برای دستکم 10 سال، به دستکم یک سال افزایش می‌یابد. 

ایران تأسیسات خود در فردو را تبدیل می‌کند، به نحوی که دیگر برای غنی‌سازی اورانیوم به کار نرود

- ایران موافقت کرده تا به مدت دستکم 15 سال در تأسیسات فردو غنی‌سازی اورانیوم انجام ندهد.

- ایران موافقت کرده تا تأسیسات فردو را به نحوی تبدیل کند که تنها برای اهداف صلح‌آمیز به کار گرفته شود (به مرکز تحقیقات هسته‌ای، فیزیک، فناوری)

- ایران موافقت کرده تا دستکم به مدت 15 سال در فردو تحقیقات و توسعه مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم انجام ندهد. 

- ایران به مدت دستکم 15 سال هیچ مواد شکافت‌پذیری در فردو نخواهد داشت. 

- تقریبا دو سوم سانتریفیوژها و زیرساخت‌های فردو حذف خواهد شد. سانتریفیوژهای باقی‌مانده نیز اورانیوم غنی نخواهد کرد. تمامی سانتریفیوژها و زیرساخت‌های مربوطه تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد. 

ایران برای 10 سال، تنها در تأسیسات نطنز و با تنها 5060 سانتریفیوژ نسل اول (IR-1) اورانیوم غنی‌سازی می‌کند.

- ایران موافقت کرده تا برای 10 سال، تنها با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول خود (IR-1) در نطنز غنی‌سازی کرده و تمامی سانتریفیوژهای پیشرفته خود را برمی‌دارد.

- ایران 1000 سانتریفیوژ IR-2M خود را که در حال حاضر در نطنز نصب شده، برداشته و به مدت 10 سال آن‌ها را در انبار تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌دهد. 

- ایران برای دستکم 10 سال از مدل‌های IR-2، IR-4، IR-5، IR-6 یا IR-8 برای تولید اورانیوم غنی‌شده استفاده نمی‌کند. ایران بر اساس یک زمانبندی و مولفه‌هایی که با 1+5 مورد توافق قرار می‌گیرد، با سانتریفیوژهای پیشرفته خود، فعالیت‌های تحقیقات و توسعه خواهد داشت.

- برای 10 سال، غنی‌سازی و تحقیقات و توسعه غنی‌سازی محدود خواهد بود، تا از زمان گریز یک ساله اطمینان حاصل شود. پس از 10 سال، ایران به طرح غنی‌سازی و تحقیقات و توسعه غنی‌سازی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده و مطابق با برنامه اقدام مشترک جامع و ذیل پروتکل الحاقی مقید خواهد بود،‌ که منجر به محدودیت‌های مشخص بر ظرفیت غنی‌سازی می‌شود. 

بازرسی و شفافیت
آژانس بین‌المللی به تأسیسات هسته‌ای ایران، از جمله به تأسیسات غنی‌سازی این کشور در نطنز و تأسیسات غنی‌سازی پیشین آن در «فوردو» دسترسی منظم خواهد داشت و در این راستا از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین فناوری‌های نظارتی استفاده خواهد کرد.‎

- بازرس‌ها به زنجیره تأمین که پشتیبان برنامه هسته‌ای ایران است، دسترسی خواهند داشت. سازوکارهای بازرسی و شفافیت‌ جدید با نظارت دقیق بر اجزا و مواد هسته‌ای ایران از انحراف این برنامه به سمت برنامه‌ای مخفیانه جلوگیری خواهد کرد. بازرس‌ها به زنجیره تأمین که پشتیبان برنامه هسته‌ای ایران است، دسترسی خواهند داشت. سازوکارهای بازرسی و شفافیت‌ جدید با نظارت دقیق بر اجزا و مواد هسته‌ای ایران از انحراف این برنامه به سمت برنامه‌ای مخفیانه جلوگیری خواهد کرد.‎

- بازرس‌ها به معاون اورانیوم دسترسی خواهند داشت و در کارخانه‌های اورانیوم که ایران به مدت 25 سال اقدام به تولید کیک زرد کرده پایش مستمر انجام خواهد داد.‎

- بازرس‌ها از روتورهای سانتریفیوژ ایران نظارت مستمر به عمل خواهند آورد و تأسیسات تولید و ذخیره اورانیوم ایران را برای 20 سال در معرض نظارت قرار خواهند داد. پایگاه ساخت سانتریفیوژ ایران متوقف شده و تحت نظارت مستمر قرار خواهد گرفت.‎

- تمامی سانتریفیوژها و زیرساخت‌های برداشته شده از فوردو و نطنز تحت نظارت مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهند گرفت.‎

- یک کانال تدارکاتی انحصاری به منظور نظارت و تأیید تک تک موارد مربوط به تأمین، فروش و انتقال مواد و فناوری‌های هسته‌ای و مواد دارای استفاده‌های دوگانه به ایران ایجاد خواهد شد.‎

- ایران با اجرای پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده که به آژانس امکان اطلاعات و دسترسی بیشتر به برنامه هسته‌ای ایران، هم در تأسیسات اعلام شده و هم در تأسیسات اعلام‌نشده فراهم می‌آورد.‎

- ایران ملزم خواهد بود به آژانس دسترسی‌های لازم برای تحقیق درباره تأسیسات مشکوک این کشور یا تحقیق درباره ادعاهای وجود تأسیسات غنی‌سازی پنهان، تأسیسات تبدیل (اورانیوم)، تأسیسات تولید سانتریفیوژ یا تأسیسات تولید کیک زرد در هر نقطه از آن کشور فراهم کند.‎

- ایران موافقت کرده کد اصلاحی 3.1 که مستلزم اطلاع‌رسانی زودهنگام درباره ساخت تأسیسات جدید است را اجرا کند.‎

- ایران اقدام به اجرای مجموعه‌ای مورد توافق از اقدامات برای پرداختن به نگرانی‌های آژانس بین‌الملل انرژی اتمی درباره جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود خواهد کرد.‎

رآکتورها و بازفرآوری

- ایران موافقت کرده رآکتور تحقیقاتی آب سنگین در اراک را بر اساس طراحی مورد توافق با 1+5، بازطراحی و بازسازی کند، به نحوی که دیگر پلوتونیوم سطح تسلیحاتی تولید نکرده و تحقیقات و تولید رادیو ایزوتوپ را امکان‌پذیر کند.

- هسته اصلی رآکتور که می‌توانست مقادیر قابل توجه پلوتونیوم سطح تسلیحاتی تولید کند، نابود شده یا از کشور خارج می‌شود. 

- ایران در طول عمر رآکتور، تمام سوخت مصرف‌شده رآکتور را به خارج از کشور منتقل می‌کند.

- ایران به صورت نامحدود، متعهد شده است که دست به بازفرآوری یا تحقیق و توسعه بازفرآوری بر سوخت هسته‌ای مصرف‌شده، انجام ندهد.

- ایران به مدت 15 سال، فراتر از نیازهای رآکتور اصلاح‌شده اراک، آب سنگین انباشت نکرده و تمامی آب سنگین باقی مانده را در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رساند.

- ایران به مدت 15 سال، هیچ رآکتور آب سنگین دیگری نمی‌سازد.

تحریم‌ها

- ایران در صورتی که به صورتی قابل راستی‌آزمایی به تعهدات خود پایبند باشد، تخفیف تحریمی دریافت خواهد کرد. 

- آمریکا و اتحادیه اروپا زمانیکه آژانس تائید کند ایران تمام گام‌های کلیدی مرتبط با هسته‌ای را برداشته، تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را تعلیق خواهند کرد. در هر زمان که ایران به تعهدات خود عمل نکند، این تحریم‌ها فورا به جای خود باز می‌گردند. 

- معماری تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوری آن‌ها درصورت بروز مورد جدی عدم-کارایی را فراهم می‌کند.

- تمامی قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران همزمان با تکمیل اقدامات مرتبط با هسته‌ای که نگرانی‌های کلیدی (غنی‌سازی، فردو، اراک، ابعاد احتمالی نظامی و شفافیت) را پاسخ دهد، برداشته می‌شود. ‎

- با این حال، مجوزهای اصلی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل (آن‌هایی که مربوط به انتقال فعالیت‌ها و فناوری‌های حساس است)، با یک قطعنامه‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل که برنامه اقدام مشترک جامع را تائید می‌کند، بار دیگر برقرار می‌شوند. این (قطعنامه) همچنین کانال اکتساب فوق‌الذکر را ایجاد می‌کند، که یک تمهید شفاف‌سازی کلیدی به شمار می‌آید. در این قطعنامه، محدودیت‌های مهم بر تسلیحات متعارف و موشک‌های بالستیک و همچنین مجوزهایی که اجازه بازرسی محموله‌ها و بلوکه دارایی‌ها را می‌دهد، وجود خواهد داشت.

- یک روند حل مناقشه تعریف می‌شود که تمامی طرف‌های برنامه اقدام مشترک جامع را قادر می‌سازد برای حل اختلاف نظرها در مورد اجرای برنامه اقدام مشترک جامع، تلاش کنند.

- در صورتی که یک مسئله عدم-کارایی قابل توجه را نتوان از طریق آن روند حل کرد، آنوقت تمامی تحریم‌های پیشین سازمان ملل می‌توانند بار دیگر اعمال شوند. 

- ذیل توافق، تحریم‌های ایالات متحده مرتبط با مسئله تروریسم، نقض حقوق بشر و موشک‌های بالستیک پابرجا خواهند بود.

زمابندی

- به مدت 10 سال، ایران ظرفیت غنی‌سازی و تحقیق و توسعه خود را محدود می‌کند، که این امر زمان گریز دستکم یک ساله را تضمین می‌کند. فراتر از آن، ایران به طرح‌های غنی‌سازی بلندمدت و تحقیق و توسعه غنی‌سازی که با 1+5 به اشتراک گذاشته شده، مقید خواهد بود. 

- به مدت 15 سال، ایران عناصر اضافی برنامه خود را محدود خواهد کرد. به عنوان نمونه، ایران تأسیسات غنی‌سازی جدید یا رآکتورهای آب سنگین نساخته و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را محدود کرده و فرآیندهای پیشرفته شفافیت را می‌پذیرد. 

- تمهیدات مهم بازرسی و شفاف‌سازی پس از 15 سال نیز ادامه خواهد داشت. پایبندی ایران به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی انمی، از جمله دسترسی قابل توجه و تعهدات شفاف‌سازی، دائمی خواهد بود. بازرسی‌های قدرتمند زنجیره تأمین اورانیوم ایران برای دستکم 25 سال، ادامه خواهد داشت. 

- حتی پس از دوره سخت‌ترین محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران، ایران همچنان عضوی از پیمان منع گسترش هسته‌ای است، که ایران را از توسعه و دستیابی به تسلیحات هسته‌ای منع کرده و اعمال پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این برنامه را ضروری می‌کند.


خبرگزاری فارس: جان کری: در صورت بدقولی ایران، تحریم‌ها فوراً بازمی‌گردد/ تحریم‌ها تدریجاً برداشته می‌شود


«جان کری» وزیر خارجه آمریکا پس از اتمام گفت‌وگوهای فشرده لوزان به میان خبرنگاران آمد و گفت که «اگر پارامترهای مورد توافق لوزان اجرایی شود، برای جهان اطمینان حاصل می‌شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

وی در ادامه افزود: اوباما البته این درک را داشت که بهترین راه برای بازداشتن ایران از ساخت سلاح هسته‌ای، دیپلماسی است.

کری در ادامه به روند بررسی پرونده هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته پرداخت و ضمن «تاریخی» خواندن توافق امروز گفت: «از همان سال‌هایی که در کنگره بودم، با مسئله هسته‌ای ایران درگیر بودم و در این 4 سال هم از نزدیک با این پرونده درگیر شدم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا، برآیند مذاکرات لوزان را پارامتر خواند و گفت که کارشناسان از هفته آینده، کار خود را برای نهایی کردن این پارامترها، آغاز خواهند کرد.

جان کری یک سری عدد هم از توافق امروز ارائه داد و گفت که بر اساس پارامترها مورد توافق در لوزان، تعداد سانتریفیوژهای این کشور تا دو سوم کاهش می‌یابد و این کاهش تا 10 سال ادامه می‌یابد.

وی گفت که تحت این توافق حجم اورانیوم غنی شده ایران برای مدت 15 سا تا 98 درصد کاهش می‌یابد.

زمان لازم برای ساخت بمب اتم که از آن با نام «زمان گریز» یاد می‌شود، محور بعدی صحبت‌های کری بود که به گفته وی این زمان پس از اجرایی شدن توافق لوزان، زمان گریز از 2 تا 3 ماه امروزی به یکسال می رسد.

وی به دوره اجرای این پارامترها هم اشاره کرد و گفت که برخی پارامترها دوره زمانی اجرای 10 ساله و برخی دوره اجرایی 15 ساله دارند.

جزئیات غنی‌سازی که موردی بسیار حساس در این مذاکرات بوده هم در خلال سخنان کری گنجانده شده بود؛ وی گفت که نطنز تنها مکان غنی‌سازی در ایران خواهد بود و البته ذخائر اورانیوم آن کاهش خواهد یافت و اورانیوم موجود در آن فقط کاربردی صلح‌آمیز خواهد داشت.

مجتمع غنی‌سازی فردو بحث مهم بعدی بود، کری گفت که غنی‌سازی در این سایت متوقف می‌شود و فردو فقط یک مرکز تحقیقاتی خواهد بود.

جان کری توافق امروز را توافقی خوب خواند؛ وی گفت که بر اساس این توافق خوب، تحریم‌ها به صورت مرحله به مرحله و در قبال عمل کردن ایران به تعهداتش برداشته خواهد شد و به محض تخطی ایران از این تعهدات، تحریم‌ها فوراً بازخواهد گشت.

کری در پایان گفت که هنوز جزئیاتی باقی ماده و مسائلی هست که باید حل شود؛ از آن جمله می‌توان به برنامه موشکی ایران و بحث زمان‌بندی اجرای توافق امروز خواهد بود.


خبرگزاری فارس: اوباما: به توافقی خوب دست یافتیم/ لغو مرحله به مرحله تحریم‌های هسته‌ای و باقی ماندن تحریم‌های موشکهای بالستیک و حقوق بشر


باراک اوباما با برگزاری کنفرانس خبری مواضع خود را درباره مذاکرات هسته‌‎‌ای ایران و گروه ۱+۵ مطرح کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با برگزاری کنفرانس خبری در واشنگتن درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اظهار نظر کرد و گفت که بهترین راه‌حل برای موضوع برنامه هسته‌ای ایران از راه دیپلماسی است.

وی گفت که ما با همراهی متحدانمان شدیدترین تحریم‌ها را اعمال کردیم. البته این تحریم‌ها تنها نتوانسته ایران را وادار را به توقف برنامه هسته‌ای کند اما آنها را به میز مذاکره کشاند.

اوباما گفت که توافقی که صورت گرفته همه مسیرهای احتمالی برای اینکه ایران به سمت بمب اتمی حرکت کند، مسدود می‌شود.

وی در ابتدای کنفراسن خبری خود گفت که من از ابتدا مسیر دیپلماتیک را بهترین راه برای حل موضوع برنامه هسته‌ای ایران می‌دانستم.

وی گفت که واقعیت این است که ما سه گزینه داریم که اول آن است که توافقی خوبی مثل توافق کنونی برسیم.

گزینه دوم این است که تاسیسات ایران را بمباران کنیم که این کار تنها برنامه هسته‌ای آن را به تاخیر می‌اندازد.

گزینه سوم آن است که میز مذاکرات را ترک کنیم که این هم ما را از هدف دور می‌کرد و در واقع ما را به گزینه دوم می‌برد.

وی درباره فتوای رهبر معظم انقلاب هم صحبت کرد و گفت که رهبر عالی ایران فتوایی درباره ممنوعیت استفاده از سلا‌ح‌های اتمی دارد. این توافقی(توافق حاصل شده در لوزان) می‌تواند این امکان را به ایران بدهد که به جامعه جهانی نشان دهد که برنامه هسته‌ای این کشور تنها برای مصارف صلح‌آمیز است.

باراک اوباما در بخش دیگری از این سخنرانی توافق کنونی را «توافقی خوب برای آمریکا،‌مردم آن و متحدان ایلات متحده از قبیل اسرائیل،‌عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه دانست.

وی همچنین به نتانیاهو هم اشاره کرد و گفت که با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران صحبت می‌کند. وی همچنین گفت که امروز با پادشاه عربستان سعودی هم در همین باره صحبت کرده تا بر حمایت از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کند.

وی همچنین گفت که رهبران کشورهای عربی و عضو شورای همکاری خلیج فارس را به کمپ دیوید دعوت کرده تا درباره امنیت خلیج فارس با آنها صحبت کند.

اوباما همچنین با بیان اینکه آمریکا و ایران تاریخ دشواری داشته‌اند گفت: «نگرانیهای ما در منطقه به خاطر اقدامات ایران،‌حمایت آن از گروه‌های تروریستی و تهدید علیه اسرائیل باعث می‌شود اختلافات ادامه یابد».

او در ادامه هم گفت که «واضح است که من و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل درباره مسیر مورد نظر برای برنامه هسته‌ای ایران اختلاف داریم. من معتقدم مسیر کنونی بهترین مسیر است».

رئیس دولت آمریکا همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد که «ایران همواره این امکان را دارد که تقلب کند».

وی افزود: «ایران بیش از هر کشور دیگری شاهد بازرسیها خواهد بود و به عنوان عضو ان‌پی‌تی تعهداتی دارد . جامعه بین‌المللی پذیرفته مرحله به مرحله بخشهایی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند اما در همان حال تحریم‌های دیگر درباره موشکهای بالستیک و حقوق بشر ادامه خواهد یافت».

رئیس کاخ سفید در توضیح خوبی‌های توافق صورت گرفته در لوزان هم گفت: «این توافق بهترین گام برای ممانعت از گام‌های مخفیانه(ایران) بوده و ما علاوه بر دسترسی به تاسیسات به ماشین‌ها هم دسترسی برای بازرسی داریم و به هر چیز دیگر که مشکوک شویم بازرسی می‌کنیم».

اوباما با بیان اینکه جزئیات مهمی در زمینه‌های مختلف مانده اگر ایران راستی آزمایی را انجام ندهد توافقی(توافق نهایی) نخواهد بود».


خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آلمان: ایران قبول کرد که غنی سازی تا 25 سال تحت نظارت شدید باشد


«فرانک‌والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان بخش هایی از توافق لوزان را که توسط موگرینی گفته نشده در صفحه توئیتر وزارت خارجه کشورش نوشته و گفته که برنامه غنی سازی ایران تا 25 سال تحت نظارت شدید خواهد بود.

وزیر خارجه آلمان در این پیام نوشته: «هدف ما رسیدن به توافقی قابل اطمینان بود که بتواند ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد.»

وی در ادامه نوشته: «اگر ایران از قوانین مورد توافق عدول کند، تحریم‌ها مجدداً به جای خود بازخواهد گشت.»


خبرگزاری فارس: راکتور اراک آب سنگین می‌ماند/ تبدیل فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته/همه تحریم‌ها بعد از حصول توافق جامع فورا لغو می‌شوند



محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در کنفرانس خبری که پس از بیانیه پایانی دو طرف قرائت شد با بیان اینکه فعالیت‌های ما صلح آمیز است، گفت: هیچ یک از این مواردی که تحریم نامگذاری کردند نه انسانی بوده و نه بر مبنای حقوق بشر بوده و نه قابل پذیرش بوده است.

وی ادامه داد: ما ادامه خواهیم داد بحث تحقیق را و راکتورهای ما باید پیشرفته تر شود و درباره سانتریفیوژهایمان نیز به آنچه امضا می‌کنیم متعهد هستیم و تمرکز می‌کنیم بر روی فعالیت‌های هسته‌ای در نطنز، سایر فعالیت‌ها و آنچه باید در فردو انجام دهیم.

ظریف افزود: تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت، آمریکا اعم از کنگره و دولت باید برداشته شود و دانشگاه‌های ما بتوانند باید رقابت علمی داشته باشند و هیچ تحریمی نباید باشد. می‌توانیم با این فهم مشترک پیش برویم. بحث پنهان سازی هستی و اینکه بنشینیم و نیمه خالی لیوان را ببینیم به سود هیچکس نخواهد بود و باید نگاه رو به جلو داشته باشیم و اگر مشکلی پیش آمد بر اساس احترام متقابل بنشینیم و صحبت کنیم و به جلو پیش برویم.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که ممکن است تفسیرهای متفاوتی از راه‌حل‌هایی که تفاهم شده بیان شود و چه راهکاری در این زمینه در دستور کار دارید؟ گفت: آنچه امروز به عنوان راه‌حل‌های متفاوت برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک مورد توافق قرار گرفت، براساس یک دیدگاه مبتنی بر بازی برد - برد در روابط بین‌الملل است که بر اساس آن کلیه تحریم‌ها علیه ایران که غیر عادلانه بوده پایان خواهد یافت، همزمان برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌یابد، اما اقداماتی را برای ایجاد اطمینان در سطح بین‌المللی انجام خواهیم داد.

وی افزود: چارچوب کلی مورد توافق ما برای برنامه‌هایی که از سوی جمهوری اسلامی انجام خواهد گرفت این است که ما در نطنز با تعدادی سانتریفیوژ کار را ادامه می‌‌دهیم و بیش از 1000 سانتریفیوژ در فردو ادامه کار خواهند داد بدون اینکه به کار غنی سازی بپردازند. ممکن است از آنها برای تولید ایزوتوپهای پایدار استفاده شود یا برای سایر استفاده‌های صلح آمیز از جمله تحقیق و توسعه در حوزه‌های پیشرفته فیزیک هسته‌ای با همکاری بین‌المللی استفاده خواهد شد.

ظریف ادامه داد: راکتور اراک، آب سنگین باقی می‌ماند و با توجه به آخرین پیشرفت‌های فناوری بازطراحی خواهیم کرد و در این روند کشورهای مختلف از اعضای 1+5 و خارج از آنها همراه با ما حضور خواهند داشت و در پیشرفت فناوری کشورمان کمک خواهند کرد.
وزیر خارجه کشورمان گفت: در حوزه‌های دیگر منجمله تولید سوخت نیروگاهی همکاری‌ها در تولید سوخت ادامه می‌یابد و در ساخت نیروگاه و راکتور تحقیقاتی همکاری با ایران آغاز خواهد شد. این‌ها حوزه‌هایی است که در گذشته جامعه بین‌المللی در ورود به همکاری با ایران تردید و خودداری داشت. در سایر موارد کلیه تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای تعیین کردند لغو خواهد شد.بر اساس روش‌هایی که در حوزه داخلی دارند و من بارها گفته‌ام که ما به تعهد دولت‌ها به عنوان نماینده کشورها در جامع بین‌المللی توجه و به روش‌های داخلی آنها توجهی نداریم. کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهند شد و این دستاوردی بزرگ برای تلاش‌های جمهوری اسلامی و جامعه جهانی است چرا که کمکی به حل مشکلات نمی‌کردند.
ظریف ادامه داد: در برخی زمینه‌ها نیاز است در سه ماه آینده گفت‌وگو کنیم به همین دلیل برخی نکات که در متن وجود داشت با برخی ابهامات یا نکات کلی مواجه بود اما در مورد موضوعات اساسی توافق شده است.

وی گفت:‌ همه شرکت کنندگان در مذاکرات براساس نیازهای داخلی خود روایت‌هایی را از آنچه اتفاق افتاده مطرح خواهند کرد، ولی ما با جدیت و شجاعت و آنچه مقام معظم رهبری به عنوان نرمش قهرمانانه مطرح کردند تمام تلاش خود را در 3 ماه آینده ادامه خواهیم داد تا توافق نهایی که تنها توافق ما خواهد بود بر اساس منافع و نیازهای مردم ایران حاصل شود و به تایید شورای امنیت برسد و اجرا شود. ما تا 3 ماه آینده باید مذاکره کنیم و تدوین کنیم متن را و امیدواریم مردم و هدایت ریاست جمهوری و همکاری کلیه دست اندرکاران و بخصوص آقای صالحی و همکارانش و دوستانی که در گذشته برای پیشبرد این هدف ملی کار کردند سپاسگذاری کنیم. از مقام معظم رهبری که همواره ما را مورد حمایت قرار دادند و رئیس جمهور که شجاعانه از فرزندان کشور و انقلاب در مذاکرات هسته‌ای حمایت کردند سپاسگذاری کنم.
وزیر خارجه ایران در خصوص روابط بهتر ایران و غرب یادآور شد: ایران هیچگاه نخواسته از جامعه بین‌المللی دور شود و همواره خود را جزو جامعه بین‌المللی می‌داند و بسیار حیاتی و ضروری است که گام‌هایی را برای صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ایش بردارد و غنی سازی تا نتیجه خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: تا زمانیکه فناوری ما به سطح مناسب برای تولید تمامی اجزا یک مجتمع سوخت شود این کار می‌تواند یک برنامه صلح آمیز بسیار موفق در ایران را تدارک ببیند.

وزیر خارجه درباره روابط ایران و آمریکا عنوان کرد: هر گونه مذاکره ایران و آمریکا باید بر اساس احترام متقابل باشد. ما راجع به اعتماد سازی جدی هستیم و از طرف مقابل هم همین انتظار را داریم و اینکه تعهد داشته باشد بر اساس حرفها و امضاهایی که انجام می دهد. هر گونه مانع تراشی مذاکرات را خدشه دار می‌کند و ما نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم.

ظریف گفت: بیانیه‌ای که امروز تدوین شده و راه‌حل‌هایی که امروز به آنها دست یافته شده اگر انشاءالله ظرف سه ماه آینده به یک توافق منجر شود تعهدات متقابل و اقدامات متقابلی را در صورت نقض تعهد پیش بینی کرده است که متوازن و متقابل برای همه طرفهاست.

وی ادامه داد: ایران در صورت مشاهده عدم اقدام، اقدام متقابل را انجام خواهد داد.

ظریف افزود: امیدارم کشورهایی که سابقه مثبتی در ذهن مردم ایران نداشتند و اقدامات نامناسبی را مخصوصاً در چند سال گذشته در پرونده هسته‌ای را علیه مردم ایران و شهروندانی که توسط تحریم‌های ظالمانه مورد ظلم قرار گرفتند و نتوانستند دارو و غذا از بازارهای بین‌المللی داشته باشند و توانستند با مقاومت و ایستادن روی پای خود این پیام را ارسال کنند که مردم ایران تسلیم فشار نخواهند شد و در برابر فشار جز مقاومت چیز دیگری را نشان نخواهند داد.

وی گفت: مردم ایران اهل منطق، تعامل، گفت‌وگو و سازندگی هستند. این مردم بزرگوار هستند، آمادگی دارند رفتارها را با دقت رصد کنند و ببینند که با آنها چگونه رفتار خواهد شد. کسانی که در گذشته سابقه خوبی از خود به جا نگذاشتند می‌توانند از این فرصت برای اصلاح گذشته استفاده کنند.
وزیر خارجه در خصوص قطعنامه‌ها نیز گفت: ما یک شمای کلی از هر کدام از راه حل‌ها را توضیح دادیم. غنی‌سازی ادامه می‌یابد. ما یکسری نیاز علمی داریم و تمامی این موارد ادامه می‌یابد در چارچوب مشخص و در انتها منتظر یک قطعنامه از شورای امنیت هستیم که قطعنامه‌های گذشته را ملغی کند و همه این قطعنامه‌های ضد ایرانی باید خاتمه داده شود. برخی کشورها محدودیت‌هایی در حوزه‌های تجارت، اقتصاد و تعاملات بانکی ایجاد کردند و ما بدنبال آن هستیم که همه آنها به یکباره در چارچوب زمانی خاص برداشته شود که مشخصه تفاهم کلی ما با 1+5 خواهد بود که باید در 3 ماه آینده انجام شود و ما کار نگارش آن را از فردا آغاز خواهیم کرد. این خواسته ایران نیست بلکه 1+5 نیز باید آن را داشته باشد.

ظریف در صورت تخطی طرف مقابل گفت: متنی است که درباره آن به توافق می‌رسیم و بعد گام به گام جلو می‌رویم و ماده به ماده تمامی مکانیسم‌ها باید از جانب دو طرف پیش رود. همه کسانیکه در این فرآیند آمده‌اند و حرکت‌هایی که بصورت غیر منطقی علیه ایران انجام شده باید برداشته شود و منافع ملی ایران باید حفظ شود چراکه ایران همواره قربانی بسیاری از ناملایمات جهانی بوده و نمی‌خواهیم این ادامه یابد و حاضریم با یک بیان منطقی و مستدل جلوی هرگونه عذر و بهانه را از طرف غربی بگیریم. اگر یک نظامی حاکم شود می‌توانیم اعتماد سازی مشترکی داشته باشیم که بر اساس آن پیش برویم. ما 9 ساعت و تا صبح با وزرای خارجه 1+5 مذاکره می‌کردیم که این انرژی ناشی از نیاز به گرفتن حق بود تا نگذاریم کسی از آن تخطی کند و امیدوارم وضعیت بهتری حاکم شود.


خبرگزاری فارس: روحانی: از ظریف،‌ صالحی و همه مذاکره‌کنندگانمان تشکر می‌کنم


حسن روحانی از ظریف،‌ صالحی و همه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران تشکر کرد.

صفحه توئیتر رئیس‌جمهور ایران نوشت:‌ «اکنون پای تلفن هستم و از محمدجواد ظریف وزیر خارجه،‌ صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و همه مذاکره‌کنندگانمان به خاطر تلاشهای خستگی ناپذیرشان تشکر کردم».


خبرگزاری فارس: سناتور منندز: دست آخر باید در کنگره بررسی شود


سناتور باب منندز از سناتورهای ارشد دموکرات می‌گوید که اگر دیپلمات‌ها می‌توانند 2 سال روی پرونده هسته‌ای ایران کار کنند، کنگره هم حق دارد دوره‌ای را برای بررسی این توافق نامه درنظر بگیرد.

جمهوری‌خواهان چندی پیش پیش‌نویس طرحی را تهیه کردند که در صورت تصویب، 60 روز برای بررسی مفاد توافق هسته‌ای به کنگره وقت خواهد داد و پیش از اتمام این دوره، اوباما حق نخواهد داشت توافقنامه مزبور را امضاء کند.






فارس


15:52 در پاسخ به اینکه آیا امشب به نتیجه‌ای می‌رسیم، عنوان کرد: امیدهایی هست.

15:45 نشست موگرینی و کری در جریان است/ ناهار کاری اشتان مایر با فابیوس

 15:22  یک شبکه آمریکایی در گزارشی درباره مذاکرات لوزان نوشت که از زمان کنفرانس صلح پاریس(۱۹۱۹) آمریکا در هیچ مذاکره‌ای به اندازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در میز مذاکره نبوده است.

15:10 رایزنی موگرینی و ظریف با حضور عراقچی، روانچی و اشمیت پس از 45 دقیقه پایان یافت.

 15:05 شبکه خبری المیادین گزارش داده است که به نظر می‌رسد بیانیه پایانی مذاکرات لوزان تا ساعاتی دیگر منتشر شود.

 14:54 رئیس اسبق دستگاه اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی می گوید رایزنی های هسته ای بین ایران و 1+5 به تقویت جایگاه ایران در منطقه منجر شده است.

 14:33 رایزنی‌ 1+5 در بین خود و اعضای ایرانی در بین خود و بعضاً رایزنی‌های چند دقیقه‌ای طرفین ایرانی و 1+5 در جریان است.

14:00 جلسه داخلی 1+5 در جریان است.

 12:51 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مباحث فنی را بررسی می‌کردیم و به طلوع خورشید نزدیک هستیم.

 12:18 وزیر خارجه ایران گفت: پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشده و در صورت ثمربخش بودن مذاکرات، بیانیه مشترک صادر می‌شود.

 11:34  مشاور اسبق باراک اوباما در یادداشتی درباره مذاکرات لوزان ادعا کرد که حتی در صورت حصول توافق هسته‌ای هم «ایران برای همیشه تهدید هسته‌ای باقی خواهد ماند».

 11:24 خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشته است که زمان طرفین برای توافق بر سر چند مورد از جزئیات مذاکرات هسته‌ای، رو به اتمام است.

10:57 العربیه اعلام کرد: اشتان مایر در لوزان می‌ماند. پیش از این قرار بود وی امروز لوزان را ترک کند.

 09:41 یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ادعا کرد که کاخ سفید بررسی گزینه‌هایی چون «تشدید تحریم‌ها، اقدام نظامی یا تمدید مذاکرات ژنو» را آغاز کرده است.

 09:39  خبرگزاری رویترز با امیدوارکننده خواندن بازگشت وزیر خارجه فرانسه به لوزان، نوشته است که هیچ‌یک از طرفین نمی‌خواهند دست خالی از سوئیس بازگردند.

 09:19 مذاکرات هسته‌ای که تمام شب گذشته ادامه داشت، ساعت 5:50 به وقت لوزان برای استراحت تیم‌ها متوقف شده و قرار است تا ساعتی دیگر از سر گرفته شود.

 06:23 رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس ویدئویی با وزیر خارجه و وزیر انرژی این کشور از آنها خواسته ضرب‌الاجل از پیش‌تعیین شده را نادیده بگیرند و طوری وانمود کنند که آماده ترک گفت‌وگوها هستند.


02:29 تحلیل/ بیانیه مطبوعاتی «پیشرفت مذاکرات»، تعهدی را متوجه ایران نکند

 02:14 وزیر خارجه فرانسه که بامداد چهارشنبه راهی پاریس شد دوباره به جمع مذاکره کنندگان در لوزان پیوست و گفت که خواسته این کشور رسیدن به توافق است ولی هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

01:00 آغاز دیدار صالحی و مونیز و پیوستن کارشناسان دو طرف به این مذاکرات

00:40 نمایندگان کنگره روز چهارشنبه در واکنش به اعلام تمدید دوباره مهلت رایزنی‌های هسته‌ای خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند.

 00:16  نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «عهدنامه‏ ها، مقاوله‏ نامه‏ ها، قراردادها و مؤافقت‏ نامه‏‌های‏ بین‏ المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.




........................................................................................


اخبار مرتبط با روز چهارشنبه 12 فروردین ماه 1394


به نقل از فارس



22:30 ظریف و کری بار دیگر دیدار کردند

21:00 وزارت خارجه آلمان: رایزنی‌های فشرده و هماهنگی‌های نزدیک بین اشتاینمایر، موگرینی، هاموند و کری در جریان است.

 20:29 وزیر جنگ رژیم‌ صهیونیستی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در لوزان به جایی نمی‌رسد، گفت طرفین در پایان این گفت‌وگوها نهایتاً یک بیانیه صادر می‌کنند.

 20:21 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب گفت ایران و 1+5 برای نهایی کردن «یک توافق خوب» هسته‌ای، سخت در تلاش هستند.

 19:32  اشتون کارتر در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی تاکید کرد اگر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به توافق خوب منجر نشود، ‌«مطمئنا گزینه نظامی روی میز باقی خواهد ماند».
  16:39 صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 روز چهارشنبه حاصل شود.

 16:23 دیپلمات‌های اروپایی مدعی هستند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 ممکن است برای 24 تا 48 ساعت دیگر تمدید شود.

15:50 ادامه جلسه صالحی و مونیز

 15:37  یک دیپلمات غربی گفت گروه 1+5 که در حال رایزنی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است بیانیه‌ای که فاقد جزئیات باشد را نمی‌پذیرد.

 15:00 نشست دوجانبه ظریف و کری وزرای خارجه ایران و آمریکا در هشتمین روز مذاکرات دقایقی قبل در لوزان سوئیس آغاز شد.

 14:26 وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که در مذاکرات هسته‌ای شب گذشته در لوزان در برخی موضوعات مهم، طرف‌ها به بن بست رسیده بودند.

14:25 پایان نشست وزرای 1+5  و ادامه رایزنی‌های داخلی هیئت‌ها

 14:11 وزیر خارجه فرانسه ضمن اعلام پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید دستاوردها هنوز برای اعلام «توافق فوری» کافی نیستند.

 13:00 آغاز نشست وزرا و معاونین ایران و 1+5

 12:49 خبرگزاری ایتارتاس به نقل از منبعی در گروه 1+5 با بیان اینکه گفت‌وگو بر سر تحقیق و توسعه همچنان در جریان است، نوشته که بعید است بیانیه سیاسی که در پایان این دور اعلام می‌شود، حاوی جزئیات دقیق باشد.

 12:47 یک منبع در تیم مذاکره‌کننده آلمانی با بیان اینکه هنوز توافقی با ایران صورت نگرفته، گفت با این حال همچنان احتما حصول توافق وجود دارد.

 12:42 آغاز نشست داخلی وزرای خارجه 1+5 بدون حضور وانگ یی،‌ فابیوس و لاوروف

 12:13  وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای ضمن اذعان به حصول پیشرفت‌های گسترده در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از باقی ماندن برخی اختلافات خبر داد.

11:59 وزیر خارجه روسیه مذاکرات هسته‌ای ایران را ترک کرد.

 11:46 نشست معاونان و کارشناسان وزرای خارجه 1+5 در جریان است.

 11:42 نشست رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا دقایقی پیش آغاز شد و پس از 10 دقیقه پایان یافت.

 10:33  یک رسانه روس از قول یک منبع آگاه گفته اینکه وزیر خارجه چین رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 را ترک کرده حاوی معانی پنهان نیست.

 10:31 رئیس‌جمهوری روسیه با شورای امنیت این کشور تشکیل جلسه داد و به مشورت درباره تحولات یمن، اوکراین و مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت.

 09:46 به نقل از فارس ، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با مشاوران کلیدی امنیت ملی خود تشکیل جلسه داد.

 09:42  در حالی که وزرای خارجه ایران و روسیه از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای خبر داده‌اند، یک مقام ارشد ناشناس آمریکایی گفته که «بر سر همه موضوعات توافق نشده است».

 09:18 خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تاکید کرد که خبرها درباره حل همه اختلافات در موضوعات اصلی صحت ندارد.

 04:45 وزیر خارجه فرانسه دقایقی پیش لوزان را ترک کرد.

 04:06 وزیر خارجه ایران گفت: پیشرفت‌های خیلی خوبی در مذاکرات بود و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم و از بعد از چهارشنبه روند نگارش پیش نویس آغاز شود.




 03:45 وزیر خارجه روسیه پیش از خروج از محل مذاکرات به خبرنگار شبکه خبری راشاتودی گفته که بر سر نکات کلیدی به تفاهم رسیدیم.

3:28 جلسه تا صبح فردا متوقف شد. ساعت 6 به وقت محلی نشست کارشناسی و ساعت 8 نشست وزرا خواهد بود.

3:00 شنیده‌ها حاکی از آن است که جلسه بعدی مذاکرات وزرا ساعت 6 صبح به وقت لوزان برگزار می‌شود. برخی خبرنگاران این خبر ار تایید نکرده و عنوان می‌کنند که مذاکرات تا صبح ادامه دارد در حالیکه هیچ مقام رسمی این خبر را تایید و تکذیب نکرده است.

2:15 نشست وزیران 1+5 و ایران همچنان ادامه دارد

 01:23 خبرنگار جروزالم‌پست به نقل از یک مقام غربی می‌گوید که خبر منتشر شده در خصوص تعیین سپیده‌دم چهارشنبه به عنوان آخرین ضرب‌الاجل برای توافق هسته‌ای، نادرست است.

 01:51 یک مقام ایرانی در گفت وگو با یکی از خبرنگاران ایرانی اعزامی به لوزان گفته که بحث ضرب الاجل سپیده دم از بیخ و بن دروغ است.

1:50 لاوروف از نشست وزرا خارج شد.

 01:44 یک دیپلمات غربی به خبرنگار فرانس 24 گفته که در جلسه فشرده امشب (سه شنبه) 7 ساعت برای یافتن یک راه‌حل وقت صرف شد ولی ایرانیان هیچ چیز جدید را قبول نکردند و (اوضاع به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد) آنها بازی می‌کنند.

 00:44 خبرنگار فرانسوی حاضر در لوزان می‌گوید که وزیر خارجه این کشور، ساعت 5 صبح محل مذاکرات را ترک می‌کند. اشتان مایر نیز صبح امروز از لوزان می‌رود.

 00:04 خبرنگار المانیتور می‌گوید که وزیر خارجه روسیه برنامه‌ای برای سفر به تاجیکستان دارد و بر این اساس فردا ساعت 4 عصر از فرودگاه مسکو به سمت دوشنبه پرواز خواهد کرد.

23:50 نشست وزرای خارجه ایران و 6 کشور به همراه معاونان و موگرینی دوباره از سر گرفته شد.

22:58 بعیدی نژاد: بسیاری از جنبه‌های موضوع تحریم تا به حال حل و فصل شده از جمله اینکه تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه باید برداشته شود و بسیاری از جزئیات تدوین شده است.الان در مرحله پایانی مذاکرات هستیم که مسائل محدود مربوط به تحریم‌ها در کنار چند موضوع از جمله تحقیق و توسعه کار می‌کنیم و امیدواریم با حل این چند موضوع کل بحث تحریم‌ها حل و فصل شود.

22:50 بسیاری از موضوعات تحریم‌ها حل و فصل شده و در مسائل محدود که مربوط به جزئیات است و بحث تحقیق و توسعه این موضوعات به طور کامل حل و فصل شود.

22:50 منابع چینی گفتند که وزیر خارجه چین محل مذاکرات را ترک کرده

22:40 ادامه نشست وزرا در سطح وزرا بعد از تنفسی کوتاه

22:37 فابیوس: داریم پیشرفت می کنیم اما مذاکرات بسیار پیچیده و سخت است و ادامه دارد.


فارس


.........................................................................................



اخبار مرتبط با روز یکشنبه 9 فروردین ماه 1394


به نقل از فارس


22:24 وزرای خارجه ایران و انگلیس ساعت 24 به وقت تهران با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

 22:13 وزیر خارجه روسیه دقایقی قبل وارد هتل محل مذاکرات در لوزان شد.

21:45 نشست وزرای خارجه روسیه و چین همچنان ادامه دارد. پیش از این اعلام شده بود که مذاکرات لاوروف از ساعت 19 به وقت محلی(21:30 به وقت تهران) با کری دیدار خواهد کرد.

 21:21 سخنگوی کاخ سفید می گوید «وقت آن است که ایرانیان با تعهدی جدی، پیامی روشن به دنیا مخابره کنند.»

20:45 لاوروف قبل از حضور در هتل محل مذاکرات برای گفت‌وگو با وانگ یی وزیر خارجه چین به هتل محل اقامت او رفت.

 20:35 رایزنی صالحی و مونیز به همراه عراقچی و شرمن پس از 2 ساعت پایان یافت.

 20:21 وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی تکراری خواهان انعطاف بیشتر از ایران در مذاکرات حساس هسته‌ای در لوزان سوئیس شد.

 19:55 یک مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران در واکنش به فضاسازی رسانه‌های غربی تصریح کرد:‌ هیچگونه توافقی صورت نگرفته و موضوعاتی همچنان باقی مانده که باید حل و فصل شود.

 19:40 وزیر خارجه روسیه برای پیوستن به دیگر وزرای خارجه 1+5 و رایزنی با همتای ایرانی خود، وارد ژنو شد.

 19:20  یک مقام ارشد آمریکایی گفته که مذاکرات در سربالایی قرار گرفته و با توجه به شدت مذاکرات، تعجبی نخواهد داشت اگر روند گفت‌وگوها تا سه‌شنبه به طول بیانجامد.

 19:16 آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آگاه مدعی است که ایرانیان شاید محدودیت غنی‌سازی را بپذیرند ولی بر سر مدت زمان محدودیت‌های تحقیق و توسعه مقاومت می‌کنند.

 19:01  وزیر امورخارجه اسبق سوئد در اظهاراتی مثبت نسبت به حل و فصل اختلاف‌های موجود در مسیر مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اظهار امیدواری کرد.

 18:59  رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که تخفیف تحریم‌های ایران در توافق ژنو اشتباه بوده و اگر مذاکرات جاری شکست بخورد، تحریم‌های جدید خیلی زود به سراغ ایران خواهند آمد.

 18:46  وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفته که اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و 1+5 دریافت نمی‌کند ولی «برآیند مذاکرات منفی است».

18:40 پایان نشست کوتاه دو جانبه ظریف و موگرینی

18:38 منابع نزدیک به تیم ایرانی خبر توافق اولیه که از سوی برخی رسانه‌ها عنوان شده را تأیید نمی‌کنند.
18:16 مذاکرات فنی صالحی و مونیز آغاز شد.

 18:16 وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی قبل در لوزان به گفت‌وگو پرداختند.

17:50 پایان نشست دو جانبه ایران و آلمان پس از یک ساعت مذاکره

17:20 وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 19 به وقت تهران به دیگر دیدار می‌کنند.

 16:47 وزرای خارجه ایران و آلمان طی برای دومین بار در لوزان به گفت‌وگو نشستند.

16:35 تکذیب ادعای آسوشیتدپرس درباره انتقال اورانیوم ایران به روسیه از سوی یک مقام نزدیک به مذاکرات هسته‌ای

16:30 عصر امروز وزیر خارجه انگلیس وارد لوازن شده و با ظریف دیدار می‌کند

16:00 نشست 1+5 در سطح وزرا عصر امروز در لوزان برگزار می‌شود

 14:53 خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به هیات مذاکره ایران گزارش داد که «اگر ما تا سه روز آینده همه موضوعات را حل کنیم، می‌توانیم شروع به نگارش متن(توافق) بکنیم».

14:40 وزیر خارجه چین پس از یک ساعت رایزنی با ظریف در حال حاضر مشغول قدم زدن با جان کری و گفت‌وگو با اوست
14:30 پایان مذاکرات دو جانبه ایران و چین

 14:25 وزیر خارجه فرانسه روز یکشنبه گفت با وجود کارهای زیادی که برای توافق باقی مانده، اما طرفین هنوز به حصول نتیجه امیدوار هستند.

 13:35 وزیر خارجه چین دقایقی پیش وارد هتل محل مذاکرات در لوزان شد.

 13:29  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارات خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1،‌ درباره توافق پیش رو بین تهران و ۶ قدرت جهانی «ابراز نگرانی» کرد.

 13:28 وزرای خارجه فرانسه و آلمان پس از لغو سفر بازگشت همتای آمریکایی‌شان در حال بررسی لغو برنامه‌های قبلی خود هستند.

 13:20 برخی منابع مدعی شده‌اند ایران با انتقال تمام اورانیوم غنی‌شده خود به خاک روسیه موافقت کرده است.

 13:06  یک منبع ایرانی در گفت‌وگو با ایتارتاس می‌گوید احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای در سطح وزرای خارجه وجود دارد و طرفین در حال رایزنی درباره آن هستند.

12:50 پیاده روی وزیر خارجه آمریکا

12:40 پایان نشست دو جانبه ایران و آمریکا پس از یک ساعت

  11:40 آغاز هشتمین دور رایزنی ظریف و کری، مونیز و صالحی، معاونان و فریدون

 10:48 منبع نزدیک به مذاکرات: تحریم‌ها و تحقیق و توسعه از موضوعات مهم اختلافی/ راه‌حل‌هایی ارائه شده ولی تاکنون اجماعی وجود نداشته/ تلاش برای یافتن راه‌حل

  10:08 وزیر خارجه چین برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای وارد لوزان شد

  09:55 دیپلمات ارشد آمریکایی: ایرانی‌ها در موضوعات سخت بسیار سرسخت هستند

  09:18 واشنگتن: کری موضوع یمن را با ظریف مطرح کرده است/ از نقش تهران در صنعا نگرانیم

  02:46 دیدار ظریف و کری 8 صبح یکشنبه به وقت لوزان/وزرای خارجه انگلیس و چین هم با ظریف دیدار می‌کنند

00:19 وزیر خارجه کشورمان گفت:‌ در مسیر رسیدن به راه حل‌های قابل قبول پیشرفت داشته‌ایم ولی هنوز باید در مورد چند موضوع مهم کار کنیم. کلید رسیدن به توافق انتخاب راهبردی بین فشار و تحریم یا تعامل و توافق از سوی طرف مقابل است.

 00:17 وزرای امور خارجه ایران و آمریکا شنبه شب برای هفتمین بار و البته به صورت دوجانبه به مدت 45 دقیقه در لوزان به گفت‌وگو پرداختند. صالحی و مونیز دیدارهای دو جانبه خود را انجام می‌دهند.

23:26 سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که در برخی موارد فنی مفاهمه بیشتری حاصل شده است.

22:40 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش وارد هتل محل مذاکرات در لوزان شد.

21:10 نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا



فارس



....................................................................................................

شنبه 8 فروردین 1394


به نقل از فارس ، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای دقایقی قبل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز مذاکرات بسیار فشرده‌ای در سطوح مختلف بین ما، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها جریان داشت،‌گفت: به هر حال بعضی از موضوعات وجود دارد که هنوز اختلافات درباره آنها باقی مانده و تلاش می‌کنیم که دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.


خبرگزاری فارس: عراقچی: احتمال برگزاری نشست وزرا در روز یکشنبه/تلاش می‌کنیم دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم


وی افزود: امیدواریم در روزهای آینده این اتفاق بیفتد.
معاون ظریف در خصوص اینکه امروز آقای ظریف خیلی عصبانی بود نیز گفت: مذاکرات سختی در جریان است، نفس گیر است و گاهی اوقات پرتنش می‌شود. طبیعی است که در شرایط مختلف روحیات مختلفی وجود داشته باشد، ولی ما امیدوار هستیم.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا تا پایان مهلت تعیین شده به نتیجه می‌رسیم؟ عنوان کرد:‌ امیدوار هستیم و تا آخرین لحظه مهلت در لوزان خواهیم بود و تلاش خود را خواهیم کرد و بقیه با خداوند است.

وی در این باره که اختلافات درباره چه مواردی است؟ عنوان کرد:‌ بعضی از مسائل وجود دارد که روی آن کار می‌کنیم.

عراقچی همچنین گفت که احتمالا روز یکشنبه نشستی در سطح وزرا در لوزان برگزار خواهد شد و در صورتی که لزومی به برگزاری نشست جمع بندی باشد به مقر سازمان ملل در ژنو خواهیم رفت.



...........................................................................................

پنج شنبه 6 فروردین 1394


مذاکره کننده ارشد چینی گفت: مذاکرات پیشرفت مهم و قابل توجهی داشته اما هنوز اختلافاتی باقی است.

به نقل از فارس ، تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف چهارشنبه شب به منظور شرکت در دور جدید مذاکرات هسته‌ای وارد شهر لوزان شد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه در شهر لوزان بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای در روز 6 فروردین ماه را می‌توانید در بخش زیر مشاهده کنید.

****

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نسبت به حصول راه حل خوشبین بوده و الان هم هستم، گفت: به فهم مشترک در زمینه‌های فنی رسیده‌ایم.

دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونانشان و با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش در لوزان آغاز شد.

15:20 نشست عراقچی، روانچی، شرمن و اشمیت پایان یافت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در گفت‌وگوهای صالحی و مونیز راجع به راکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و نیز تحقیق و توسعه بحث و تبادل نظر می‌شود.

17:10 پایان نشست وزرای خارجه ایران و کری پس از 3 ساعت و نیم مذاکره.

در حالی که وزرای خارجه ایران و آمریکا در لوزان به سر می‌برند و وزیر خارجه چین و فرانسه برای سفر به سوئیس اعلام آمادگی کرده‌اند، لندن می‌گوید که هاموند هنوز برنامه‌ای برای پیوستن به مذاکرات ندارد.

یک عضو غربی حاضر در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفته در این دور مذاکرات هسته‌ای هیچ توافقنامه‌ای بین دو طرف امضا نمی‌شود.

 18:06 مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه گفت واشنگتن وظیفه‌ای ندارد که منافع دیگر کشورها را در مذاکرات هسته‌ای، بر منافع خود مقدم دارد.

 18:23 مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا می‌گوید کشورهای بین‌المللی از تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران حمایت نخواهند کرد.

 18:28  سفیر رژیم صهیونیستی در روسیه یک کنفرانس خبری برگزار کرده و به خبرنگاران گفته که بهترین گزینه از نظر اسرائیل، برقراری یک معاهده بلندمدت میان ایران و 1+5 و پابرجا ماندن تحریمهاست.

 18:41 فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا تأکید کرد توافق هسته‌ای احتمالی معادلات را به نفع آمریکا تغییر نمی‌دهد و ایران چالش آمریکا باقی خواهد ماند.

 18:43 سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد احتمال اینکه مذاکرات هسته‌ای در سطح وزرای خارجه برگزار شود، زیاد است.

18:59 عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: حضور وزرای 1+5 در لوزان منوط به پیشرفت در مذاکرات است.

 19:15  یک مقام نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ادعای نیویورک تایمز را تکذیب کرد و گفت: ظریف وزیر امور خارجه همچون گذشته با توافق دو مرحله‌ای مخالفت کرده است.

 19:24 معاونان ظریف با هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر لوزان به گفت‌وگو پرداختند.

 19:50 آغاز جلسه همزمان ورزای خارجه آمریکا و معاونان آنها به همراه کارشناسان و نیز صالحی و مونیز به صورت دو جانبه

 20:05 کاخ الیزه اعلام کرد که روسای جمهور ایران و فرانسه پنج‌شنبه شب تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

 20:18  یک مقام ارشد آمریکایی گفته تحولات یمن تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 که از روز پنجشنبه در لوزان سوئیس آغاز شده است، ندارد.

 20:33 یک دیپلمات اروپایی گفته که تمرکز اصلی اسرائیلی‌ها در مذاکرات هسته‌ای، بر روی امکان تحقیق و توسعه در ساختار هسته‌ای ایران است.

 20:39 خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه مدعی شد که واشنگتن در حال بررسی موافقت با ادامه غنی‌سازی در سایت فردو است.

21:00 نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از یک ساعت پایان یافت.

21:10 رایزنی‌های دو جانبه فنی صالحی و مونیز به پایان رسید.

 22:04  معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با ارسال نامه به روسای کشورهای عضو 1+5 مواضع کشورمان در خصوص مسائل هسته‌ای را مطرح و آخرین وضعیت مذاکرات را تبیین کرد.

22:15 آغاز نشست ایران و 1+5 در سطح معاونین

23:15 پایان نشست ایران و 1+5 در سطح معاونین پس از یک ساعت.

 
23:55 مذاکره کننده ارشد چینی گفت: مذاکرات پیشرفت مهم و قابل توجهی داشته اما هنوز اختلافاتی باقی است.


فارس


........................................................................................................

جمعه 29 اسفند 1393


به نقل از باشگاه خبرنگاران ، تیم مذاکره‌کننده ایران پس از 6 روز مذاکرات سخت و فشرده برای بازگشت به تهران به فرودگاه ژنو عزیمت کردند.تیم مذاکره‌کننده ایران برای بازگشت به تهران به فرودگاه ژنو عزیمت کردند

گفتنی است؛ 6 روز رایزنی فشرده هسته‌ای در شهر لوزان سوئیس امروز پایان یافت و طبق گفته "سیدعباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان مقرر است این مذاکرات مجددا از چهارشنبه 5 فروردین ماه از سر گرفته شود.

شایان ذکر است؛ دور جاری مذاکرات هسته‌ای از روز یکشنبه 24 اسفند ماه در شهر لوزان سوئیس برگزار و مذاکرات سخت و فشرده‌ای به‌خصوص بین مقامات ایران و آمریکا در سطوح مختلف برگزار شد.

گفتنی است؛  "سیدعباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در رابطه با دور بعدی مذاکرات اظهارداشت: طی چند روز گذشته مذاکرات بسیار جدی و فشرده‌ای بین هیات‌های ایران و ١+٥ صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اکنون زمانی است که نیاز به رایزنی‌ها و هماهنگی‌های بیشتری وجود دارد و به همین منظور وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی فردا در برلین دیدار خواهند کرد سپس بعد از نوروز و تحویل سال جدید مذاکرات مجددا از چهارشنبه 5 فروردین ماه 94 از سرگرفته خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران
............................................................................................................................
پنج شنبه 28 اسفند 1393

سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره اعداد و ارقامی که درباره توافق هسته‌ای ایران در برخی محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود، گفت: هنوز هیچ چیزی توافق نشده، حتی مواردی که مورد توافق قرار گرفته است نیز مورد توافق نهایی نیست.


وی افزود: ما این اصل را از روز اول گفته‌ایم که هیچ چیزی توافق نمی‌شود مگر اینکه درباره همه چیز توافق شود.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، عراقچی با تأکید بر اینکه اعداد و ارقامی که گفته می‌شود گمانه‌زنی‌ است، تصریح کرد: به هیچ یک از این اعداد و رقم‌ها نباید اهمیت داد تا اینکه به مجموعه‌ای از توافقات دست یابیم.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا گفت‌وگوها بیست و نهم اسفند تمام می‌شود یا تمدید خواهد شد، گفت: ما این آمادگی را داریم که اگر لازم باشد گفت‌وگوها را تمدید کنیم، اما هنوز تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است.

هنوز در وضعی که به حضور همه وزرای 1+5 نیاز باشد قرار نداریم

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان درباره حضور همه وزرای کشورهای 1+5 در لوزان سوئیس گفت: اگر آنها خودشان بخواهند به گفت‌وگوها ملحق شوند، مشکلی نیست، اما از نظر اینکه به جلسه نهایی با همه وزرا برسیم، هنوز در آن موقعیت قرار نداریم.

عراقچی افزود: هنوز در موقعیتی قرار نداریم که بگویم به نقطه پایانی رسیده‌ایم و لازم است وزرای دیگر هم بیایند.

وی اضافه کرد: اکنون امریکا در سطح وزیر و سایر کشورها نیز در سطح معاون وزیر حضور دارند.

مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره مهلتی که برای توافق نهایی تعیین شده است، گفت: خودمان را به هیچ تاریخی مقید نمی‌کنیم، یک تاریخ هفت ماهه تا دهم تیر ماه در نظر گرفته شده است و تا آخر ماه مارس (11 فرودین) هم زمان گذاشته‌ایم تا بتوانیم راه‌حل‌های اولیه را پیدا کنیم.

عراقچی تصریح کرد: به نظر من، با توجه به پیشرفت‌هایی که در دو دوره قبلی و بعضاً در این دور از گفت‌وگوها به دست آمده، بهتر است روی مذاکرات فعلی و راه‌هایی که به آن خواهیم رسید متمرکز باشیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد